woensdag 2 januari 2013

Jong geleerd...



Vanmiddag kwam er weer een
hele jonge dame in de winkel.
Om haar nek hing haar eerste
zelfgemaakte breiwerk:
een col in ribbelsteek.
Heel mooi gemaakt voor zo'n eerste keer!



Ze had de smaak te pakken en kwam nu wol halen
om een sjaal te gaan breien.
Deze keer gaat ze met averechte steken werken.


De col is makkelijk te maken zonder patroon:
Met dikkere pennen dan het wolwikkel aangeeft
steken opzetten tot je de gewenste omtrek van de
col bereikt hebt.
Daarna breien in ribbelsteek tot je de gewenste
hoogte bereikt hebt, en de uiteinden aan
elkaar vastzetten.

Het is overigens dezelfde col als de col
van onze laatste give away-actie op Facebook,
die vandaag gewonnen is door Nicolet Boogaard.









7 opmerkingen:

  1. Jong geleerd is oud gedaan complimenten voor deze jonge dame,bovendien is breien helemaal hip!! Groet en tot ziens.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, knap hoor!

    Wat is de verhouding pennen/wol ongeveer?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Henrieke, we hebben het zelf op naalden 12 gebreid, bij een woldikte voor naald 8. Maar het gaat ook nog prima lukken op naald 10!

      Verwijderen
  3. Goed nieuws! Pennen twaalf heb ik net gekocht, tien en vijftien heb ik nog liggen. Net als tien bollen garen dat al even in de kast ligt te wachten op een bestemming. Ik ga dit weekend gauw eens een beginnetje maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nog steeds niet begonnen natuurlijk, maar wat ik me nog afvraag: past het wel op een breipen, zoveel steken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hebben er zelf geen problemen mee, maar je kunt altijd nog heen en weer breen op een rondbreinaald als je 'op safe' wilt.

      Verwijderen
  5. Mams is nu steken aan het opzetten. Na vijf proeflapjes ben ik eruit hoe ik het wil;-)

    BeantwoordenVerwijderen