vrijdag 11 januari 2013

Granny squares




Deze week kreeg ik de vraag wat nu eigenlijk
grannies waren.
Ik kon me nauwelijks voorstellen dat er mensen
waren die dat niet wisten.
Het blijkt tóch zo te zijn.

Grannies zijn eigenlijk "granny squares",
oftewel: "oma's vierkantjes".

Het zijn kleurrijke vierkantjes om zelf te haken.
Haakliefhebbers zullen graag granny squares haken.
 Ze zijn snel klaar en met deze nostalgische vierkantjes kun je van alles maken:
kussens, een kleed, een tas, hoesjes, sjaals, hesjes en nog veel meer.
 Met allerlei varianten en kleurcombinaties kun je
 je ontwerpen aan elke stijl aanpassen.

Zelf ben ik al een poosje bezig om grannies te haken,
maar het schiet nog niet zo hard op.
D.w.z. de grannies zijn grotendeels klaar,
maar het aan elkaar zetten, daar kan ik
maar niet toe komen....


Hier een stapeltje grannies die ik haakte
op vakantie in Zwitserland.
Het is een heerlijk werkje voor de vakantie,
je haakt ze op den duur bijna blindelings.



Hier zomaar een paar 'proef'exemplaren.



Van bovenstaand patroon maakte Marije een dekentje voor
in de wieg van haar nichtje Anna:





Van grannies kun je ook goed een poncho maken:


Er zijn nog veel meer mogelijkheden met grannies.
Voorbeelden daarvan zijn o.a. te vinden
in de boekjes die we in de winkel verkopen.




4 opmerkingen:

  1. Het is helemaal hip op dit moment! Jullie zitten ook op facebook toch??
    Daar is de Dutch Crochet a Granny a day 2013 gestart! Zo leuk,elke dag een Granny een jaar lang.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hebben jullie een patroon van de poncho

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een patroon hebben we niet, maar als je goed naar de foto kijkt kom je al een heel eind!

      Verwijderen
  3. op zich zie ik het wel vanuit het patroon maar de rand bij de hals zijn dat allemaal vasten ?

    BeantwoordenVerwijderen